زنجیره کامل حمایت | کاتالیزورهای کسب و کار  
دلیل موفقیت پارک‌های علم و فناوری در حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان چیست؟

زنجیره کامل حمایت | کاتالیزورهای کسب و کار  

مدیر مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری شریف در گفتگو با جام جم آنلاین:

پارک‌های دانشگاهی نیازمند استقلال در بودجه | لزوم گسترش زیرساخت‌ها

مدیر مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری شریف با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری نیازمند گسترش زیرساخت‌ها هستند، گفت: برای عملکرد بهتر پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی بهتر است که بودجه اختصاص یافته به این مراکز نیز از دانشگاه‌ها جدا باشد.     
مدیر مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری شریف با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری نیازمند گسترش زیرساخت‌ها هستند، گفت: برای عملکرد بهتر پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی بهتر است که بودجه اختصاص یافته به این مراکز نیز از دانشگاه‌ها جدا باشد.     
کد خبر: ۱۴۲۴۷۱۷

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا جعفر‌ در پاسخ به این پرسش که برای حمایت بهتر از کسب و کارها چه اقداماتی باید از سوی پارک‌های علم و فناوری انجام شود؟ گفت: برای عملکرد بهتر باید در پارک‌ها بین ارائه خدمات به کسب‌کارهایی که از جنس نرم افزاری و سخت افرازی هستند، توازن ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حمایت‌ها در پارک علم و فناوری به سمت کسب‌ و کارهای نرم افزاری بوده است، توضیح داد: باید شرایطی ایجاد کنیم که ارائه خدمات نرم ‌نسبت به‌ خدمات سخت افزایش پیدا کند. خدمات سخت ارائه شده به کسب و کارها شامل‌‌ فضای استقرار، فضای کارگاهی و یا آزمایشگاهی می‌شود. ‌ خدمات نرم اما مسائلی مانند رویدادهای شبکه سازی، ‌انتقال تجربه و دورهمی را در بر می‌گیرد.

عضو هیات رئیسه پارک علم و فناوری شریف عنوان کرد: بنابراین خدمات نرم بیشتری باید به کسب و کارها ارائه شود و مخاطبان پارک‌های علم و فناوری آگاه شوند که در کنار ارائه خدماتی مانند محل استقرار به رشد و یادگیری بیشتر آنها نیز کمک خواهد شد‌.

وی بیان کرد: شرکت‌های بالغ نیز برخلاف اینکه به درآمدزایی مناسبی رسیده‌اند، می‌توانند عضو‌ پارک‌های علم و فناوری باشند. به همین دلیل باید خدمات مناسبی به این شرکت‌ها ارائه کرد‌.  تاکنون خدماتی مانند معافیت‌های مالیاتی برای این شرکت‌ها  جذاب بوده است. اما باید تلاش کرد و این خدمات را توسعه داد، برای نمونه می‌توان به شرکت‌های بالغ خدمات توسعه بازار و بین‌المللی بیشتری ارائه کرد.

جعفر با اشاره به اینکه برنامه محوری نیز باید در اولویت برنامه‌های پارک‌های علم و فناوری قرار گیرد، افزود:‌ یکی از نکات برجسته ‌پارک علم و فناوری شریف بحث برنامه محوری آن است  و تلاش می‌شود که با به روز شدن برنامه‌ها حمایت‌های مناسب‌تری از شرکت‌ها به عمل آید‌.

توجه ویژه به پارک‌های علم و فناوری

پارک‌های دانشگاهی نیازمند استقلال در بودجه | لزوم گسترش زیرساخت‌ها

عضو هیات رئیسه پارک علم و فناوری شریف در پاسخ به این پرسش که پارک‌های علم و فناوری با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟ عنوان کرد: تا مدتی پیش ردیف بودجه پارک‌های علم و فناوری مستقل از دانشگاه بود. اما در دو سال اخیر بودجه ما با ‌دانشگاه ادغام شده است.

وی ادامه داد: ‌ادغام بودجه سبب ایجاد مشکلاتی شده است، برای  نمونه برای جذب منابع مالی باید از دریچه دانشگاه اقدام  کنیم  که سبب زمانبر شدن اختصاص بودجه شده است. به همین دلیل پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی خواستار بازگشت روند تخصیص بودجه به رویکرد گذشته هستند.

جعفر با اشاره به اینکه بحث گسترش زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری نیز مهم است، توضیح داد: ما ‌با شرکت‌های زیادی رو به رو هستیم که خواستار استقرار در ‌مرکز رشد پارک علم و فناروی دانشگاه شریف هستند. اما فضای کافی و لازم را برای این مهم در اختیار نداریم و ‌نمی‌توانیم پاسخگوی این خواسته‌ها باشیم.

مدیر مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری شریف‌ گفت: می‌توان شرایطی ایجاد کرد که با کمک و  حمایت بخش خصوصی بتوان فضای مورد نیاز برای شرکت‌هایی را که در مرحله آغاز فعالیت‌شان هستند، فراهم کرد، زیرا این گروه از شرکت‌ها به حمایت نیاز دارند و فضای زیادی نیاز برای شروع کار لازم ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها